Sakārtots mūzikas katalogs ir ceļš uz komerciāli veiksmīgu sadarbību

19.04.2016

Sakārtots mūzikas katalogs ir ceļš uz komerciāli veiksmīgu sadarbību

Šobrīd vieni no aktuālākajiem mūzikas industrijas darboņiem ir music supervisor jeb mūzikas licencēšanas vadītāji reklāmu, TV šovu, filmu treileru, video spēļu un citu audio vizuālo darbu vajadzībām. Viņi pilda ne vien starpnieka uzdevumu, bet arī iesaistās darba mākslinieciskās – muzikālās un vizuālās - idejas attīstībā, gan budžeta saskaņošanā.

Nepieciešamība pēc mūzikas licencēšanas vadītājiem jeb supervaizeriem mūzikas industrijā radās 20. gadsimta 80 gados, pieaugot audio vizuālo mediju (TV, mākslas filmu, video spēļu) skaņu celiņu aktualitātei līdz ar to nepieciešamībai pēc sinhronizācijas licencēm. Kad audio vizuālā darba producents savā darbā vēlas izmanto kāda cita autora darba ierakstu, izmantošana ir jāsaskaņo gan ar ieraksta īpašnieku (piemēram, ierakstu kompāniju), gan ar darba autoru (komponistu) – ar šo saskaņošanas un administrēšanas uzdevumu nodarbojas mūzikas supervaizeris.

Viens no visu laiku veiksmīgākajiem sinhronizēšanas piemēriem ir Moby 1999. gada albums “Play” – visi albuma skaņdarbi tika sinhronizēti izmantošanai vizuālajos medijos, tostarp filmā “The Beach” (2000.) un seriālā “X-files”. Šobrīd atlīdzība par  sinhronizāciju ir viens no nozīmīgākajiem veidiem, kā mūzikas autoriem un izpildītājiem tikt atalgotiem par padarīto darbu.

Tiek meklētas ne vien dziesmas, bet arī īpašas balsis

Tallinn Music Week 2016 konferences ietvaros diskusijā “Music Supervisors” tika apspriestas mūzikas autoru iespējas veidot sadarbību ar cita veida medijiem, tostarp filmu un reklāmas industriju. Filmu veidotāji, saprotot, ka filmas treilerim (filmas reklāmas rullītis) ir būtiska loma filmas pārdošanas veicināšanā, filmu treileru izstrādē iegulda ievērojamu mārketinga budžetu - veido dažādus treilerus, paredzētus dažādiem reģioniem un dažādām mērķauditorijām.

Savukārt reklāmas kampaņā var kļūt par lielo iespēju izpildītāja individuālo spēju prezentācijai. Piemēram, EBBA laureāte jaunā norvēģu dziedātāja AURORA, savdabīgās atmiņā paliekošās balss īpašniece, John Lewis Ziemassvētku kampaņas vajadzībām iedziedāja 12 dažādas kaverversijas, līdz tika atrasta visatbilstošākā dziesma. Tāpat var gadīties, ka no dziesmas tiek paņemts tikai fragments.

Mūzikas katalogam jābūt kārtībā!

Sadarbības iespējas ir iespējamas neatkarīgi no reģiona un valodas, jo svarīgākais aspekts, kas nepieciešamas licencēšanai, ir precīza informācija par dziesmas radīšanā iesaistītajiem autoriem, izpildītājiem un producentiem.

"Mēs, supervaizeri, dienā noklausāmies līdz 50 dziesmām. Lieta, kas atvieglo mūsu darbu un dod iespēju maksāt mūziķiem tiem pienākošos atlīdzību, ir sakārtots katalogs un ieraksta metadati. Ja es vēlos licencēt dziesmu izmantošanai filmai, man jāprasa atļauja no dziesmas producenta un jāsaņem arī autora vai izdevēja atļauja. Tāpēc ir svarīga precīza informācija par tiesību sadalījumu. Jāsaprot - katra dziesma ir darījums, un tas attiecas arī uz Baltijas valstīs radītu mūziku. Ja saceri dziesmu kopā ar savu labāko draugu, jūs esat kļuvuši par biznesa partneriem! Uztaisīji samplu (izmantojot kāda cita autora skaņdarba tēmu, tiek radīts jauns orģināldarbs, īpaši aktuāli sampli ir hiphopā un elektroniskajā, deju mūzikā) kāda cita dziesmai? Tev ir biznesa attiecības ar šīs dziesmas autoru."

Tallinn Music Week diskusijas ietvaros sacīja Berijs Kols (Barry Cole), uzņēmuma "Spot Music" vadītājs, kas aktīvi darbojas ar mūzikas licencēšanu ASV neatkarīgās filmu industrijas vajadzībām, piebilstot, ka ir atvērts sadarbībai ar Baltijas valstīm.